10 februari 2013


Avsnitt 1: Jag ska knäcka Catella idag! De ska dö”
Avsnitt 2: Jobba järnet mot EBM
Avsnitt 3: Avenyn Spar skiter på sig
Avsnitt 4: The power of the dark side
Avsnitt 5: Bögar ska inte snacka skit
Avsnitt 6: Visst, hon heter Julia

Avsnitt 7:
Jag fryser lite
Avsnitt 8: Sluta tjata kärring
 

Här kommer en berättelse om en av finanssveriges största mullvadar. Det är en historia som utspelar sig i Stockholms finansiella centrum och om en huvudperson som under lång tid levt ett dubbelliv och som fanatiskt har utnyttjat och manipulerat människor i sin omedelbara närhet. Till sin hjälp har han haft en fängelsedömd högerextremist, sina godtrogna affärskontakter, vänner och kollegor samt kraften hos ca 1000 missnöjda investerare. Välkommen till Carl Meurlings uppgång och fall samt hans bolag EME Partners. 

Jag vill uppmärksamma läsaren om att min avsikt med det som presenteras inte är för att försvara någon av de personer eller bolag som är en del av berättelsen. Huruvida Carl Meurlings agerande är korrekt eller inte låter jag läsaren ta ställning till. Jag som skriver heter Anders och har ingen koppling till de inblandande parterna annat än att jag har en god vän, Lars, som har investerat 750 000 kronor i ett bolag som heter 24MAS. 

24MAS, som har en delad huvudroll med Carl Meurling, är enligt egen utsago ett svenskt bolag som arbetar med mobila applikationer och reklam. Sedan slutet av 2012 har 24 MAS kritiserats för att vara ett luftslott vars enda avsikt har varit att lura aktieägarna på pengar. Enligt Meurling, har 24MAS haft en uppsjö av välkända svenska bolag som hjälpt till i bedrägeriet. KPMG, PWC, ANEA och Catella är bara en del av många storbolag vars anställda blivit ifrågasatta och offentligt blottade av Meurling.

Historien om 24MAS tog fart i november förra året, då samtliga svenska medier över en natt gick ut med att 24MAS var en bluff, ett luftslott och ett bedrägeri som lyckats lura välkända personer såsom F1-stjärnan Kimi Räikkönen och Kinneviks tidigare vd Viggo Carlund på miljonbelopp. Enligt ”uppgift” handlade det om 2000 sparare, företrädesvis från Göteborg, som sägs ha investerat upp till 600 miljoner kronor. 

Den bilden som medier gav under några intensiva dagar verkat ha kommit från online-forumet Flashback och Carl Meurlings tills idag anonyma användarnamn Efraim-Barkbit och Prolefeed. För att nå framgång och få ett erkännande har Carl Meurling använt sig av okonventionella metoder och han har inte dragit sig för att trampa på kollegor, vänner och affärskontakter i sin strävan att desarmera sina påstådda motståndare.

När jag i december 2012 av en slump fick tillgång till Meurlings och hans marionetters dolda digitala liv via nästan 1000 epostmeddelanden hade jag inte tänkt publicera något av informationen utan ansåg att var och en fick hålla på med sitt och jag har roat följt händelserna på avstånd. När jag i slutet av januari fick det bekräftat att Carl Meurling har politiska och finansiella kopplingar till extremhögern bestämde jag mig för att sätta punkt för hans anonyma framfart och låta honom fortsätta sitt arbete under sin rätta identitet.  Efter att under några veckor ha iakttagit hur Meurling, med en dåres retorik, blottat oskyldiga, kritiserat de som han själv arbetar med samt manipulerat sin omgivning kände jag att tiden var mogen för att sparka ut Mullvads-Mannen Meurling i rampljuset. Manegen är krattad, ridån är uppe, scenen är din Carl Meurling.


Uppdatering: Carl Meurling har nu tagit bort sitt inlägg där han försvarade nazisterna och sin tidning Fria Tider. Dock så kunde han inte ta bort övriga kommentarer som vittnar om att han, "Carl", varit på plats http://vimeo.com/46781678
Läs mer om Fria Tider och  Nazism: http://www.journalisten.se/debatt/galet-ge-rasistisk-tidning-presstod (Grattis Carl, då kan du slappna av lite med tidningen)







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för ditt bidrag. Du når Mullvads-Mannen direkt via Emeralds växel +46 (0)8 120 037 00